Update Merk Groningen

Onlangs heeft Nederland al een voorproefje gekregen van het nieuwe merk Groningen met het speciaal voor Groningen ontwikkelde lettertype Gronika. Vanwege het plotselinge overlijden van de Groningse graficus Wim Crouwel kreeg het lettertype op vrijdag 11 oktober jl. al aandacht tijdens het eerbetoon dat in Amsterdam voor hem werd georganiseerd. De maker van Gronika, grafisch ontwerper Jelmar Geertsma van Minerva, heeft zich onder meer door Crouwels werk laten inspireren. Het lettertype is onderdeel van de merkstrategie voor Groningen en wordt op 31 oktober a.s. tijdens het Let’s Gro festival officieel gepresenteerd.

Waarom een nieuwe merkstrategie?

Er gaat niets boven Groningen, de bekendste regiomarketingslogan van Nederland, bestaat dit jaar dertig jaar. Tijd om daar bij stil te staan en te gaan vertellen waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat. We gaan een ijzersterk verhaal vertellen dat we met één stem en met één gezicht samen met al onze partners kunnen uitdragen. Zo bouwen we aan een sterke en positieve reputatie voor Groningen, waarmee we de gewenste bedrijven, investeerders, congressen, bezoekers en talent kunnen aantrekken.

Hoe kwam het verhaal van Groningen tot stand?

Dit verhaal van Groningen is het afgelopen jaar ontwikkeld samen met meer dan 200 Groningers. In diverse sessies, onderzoeken en enquêtes is gezamenlijk gedefinieerd wat de identiteit van Groningen is en waar we met elkaar naar toe werken. De gemeente en provincie Groningen, en de communicatie afdelingen van de grote instellingen hebben het verhaal omarmd en er zijn al tientallen partijen die het gaan toepassen.

Wat gaan we ervan zien?

Op 31 oktober a.s. tijdens het Let's Gro festival gaan we dit lanceren. Vanaf dat moment ga je de nieuwe merkstijl overal terug zien: in de vernieuwde VVV en brandstore in het Forum Groningen (zie nieuwsbericht Verhuizing VVV naar Forum Groningen), in onze nieuwe campagne die in januari start, in het gastvrijheidsprogramma rondom de bereikbaarheid in Groningen, in de viering van 75 jaar Vrijheid, in ons nieuwe online toeristisch platform visitgroningen.nl en in de activiteiten van onze partners.

Doe je mee?

We nodigen ondernemers en instellingen van harte uit om samen met ons de kracht van Groningen uit te dragen. Laten we op een ijzersterke manier gaan vertellen en laten zien waarom er nog steeds niets boven Groningen gaat. Die gouden toekomst voor Groningen die maken we samen. Wij zijn alvast begonnen.