De kracht van een eigen verhaal

Wie kent hem niet, de slogan 'Er gaat niets boven Groningen'. Maar wat is eigenlijk die Groninger identiteit? Waarom gaat er niets boven Groningen? Marketing Groningen heeft met Merk Gronigen een nieuw narratief voor Groningen ontwikkeld. Een verhaal dat de identiteit, aspiraties en bijzondere combinatiekracht van Stad en Ommeland benadrukt. Een verhaal om met één stem en met één gezicht samen uit te dragen.

Samen zijn we het verhaal

Marketing Groningen wil dat alle aspecten van Merk Groningen geschikt zijn voor een nieuw tijdperk. Daarom is in 2018 een intensief herdefiniëringsproces voor het Merk Groningen opgestart, samen met ruim 200 partners. Met elkaar is uitgediept wat nou precies de kern van het verhaal van Groningen is. Een expeditie naar onze eigen, Groningse merkwaarde. Dit DNA maakt dat we zijn wie we zijn en dat we doen wat we doen. Om daarna te kunnen bepalen op welke manier we dat verhaal zo goed mogelijk kunnen uitdragen.

De merkstrategie

Als je zeker weet wie je bent en waar je vandaan komt, dan kun je ook overtuigend vertellen waar je naartoe gaat. Met een kompas in de hand is het goed sturen. Voor Groningen heet dat kompas 321GRO. Onze merkstrategie. Met drie kernwaarden, twee ambities en één kern. Samen onze kracht en onze potentie. De huisstijl van Groningen is daarop gebaseerd. Om het eenvoudiger te zeggen: ons uiterlijk komt voort uit ons innerlijk. Bescheiden, maar toch apetrots. Eigenzinnig, maar toch onvervalst. Zonder te schreeuwen en steeds met een steengoed verhaal.

De strategie en de huisstijl bieden de mogelijkheden om samen het verhaal van Groningen te vertellen en onze pronkjuwelen te laten stralen. Voor het Merkteam van Marketing Groningen, maar ook voor andere trotse Groningers.

Place branding

In vakjargon heet dat place branding: strategisch bouwen aan een krachtig imago voor een specifieke plek. Dat imago wordt bepaald door drie elementen. De eerste is de beleving van de plek, zoals evenementen en inrichting van een stad of het landschap. De tweede is de communicatie over de plek: denk aan campagnes, PR en drukwerk. De derde zijn de referenties: wat schrijven kranten, wat staat er in blogs, welke reviews geven bezoekers en wat vertellen mensen hun vrienden? Het is nu de kunst om regie te voeren over de beeldvorming, marktwerking en merkbeleving vanuit een eenduidig verhaal, met één stem, één gezicht. 

Samen vertellen we het verhaal

Deze vorm van strategisch merkmanagement vraagt om betrokkenheid. Gezamenlijk regisseren we de kracht van onze reputatie en optimaliseren we hoe mensen Groningen zien en beleven. Elke uiting en elke actie is weer een bevestiging van dat ene, waarachtige, relevante geheel. De kracht van het verhaal van Groningen. Marketing Groningen helpt om het verhaal herkenbaar, beleefbaar en doorvertelbaar te maken. Of je nu ondernemer bent, bestuurder of bewoner, of werkt voor een overheid of instelling. 

Doe je ook mee?

Wij nodigen je uit om samen met ons te vertellen waarom er niets boven Groningen gaat. Op deze site lees je meer over hoe jij je eigen Groningse verhaal kunt vertellen. Elke keer net even anders, al naar gelang het publiek en de aanleiding, maar altijd met die ene kern: Groningen is dé plek voor positieve groei. Doe je mee?

"Gelukkig ben je in Groningen"

Lees meer