Resultaten campagnes voorjaar-zomer

De afgelopen periode hebben we maar liefst drie campagnes gelanceerd waarbij we onze eigen ommekracht hebben kunnen laten zien met campagnes waarin de eigen bewoners en ondernemers voorop stonden om juist hun in deze tijden te ondersteunen en helpen waar mogelijk.

Groningen voor elkaar

Door de coronacrisis hebben we onze campagneplannen voor 2020 moeten herzien. De wereld stond in een keer stil en er vielen harde klappen in de vrijetijdseconomie. Dit vroeg om een andere aanpak en extra steun voor de vrijetijdsondernemers. Met de campagne ‘Groningen voor Elkaar’ hebben we ondernemers in de retail, horeca, vrijetijds- en cultuursector in de spotlights gezet en een platform geboden voor alle mooie en creatieve initiatieven die opdoken. Wat was het mooi om te zien hoe Groningers massaal de handen uit de mouwen staken om elkaar te helpen. Een sterk staaltje ommekracht, om trots op te zijn. Met deze campagne hebben er 434 abri’s gehangen in Groningen, is de spot 44 dagen te zien geweest op RTV Noord en zijn er tweemaal 165.000 lezers van Dagblad van het Noorden, 297.200 lezers van de weekbladen in Groningen en 180.416 personen via social kanalen bereikt.

Gelukkig ben je in Groningen

Met de uitgestelde start van het toeristische seizoen, brak op 1 juli een nieuwe fase aan. Een periode waarin Groningers weer voorzichtig hun eigen omgeving konden (her)ontdekken na tijden van thuiszitten. Want zeg nou zelf: in Groningen is het goed toeven. Mensen bleven dichter bij huis dan andere zomers, en dat biedt mogelijkheden in de eigen ‘achtertuin’. Mogelijkheden waar ook de lokale culturele- en recreatieve sector, retail en horeca blij van wordt. De campagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’ toont de eigengereide schoonheid van Groningen en laat de onverwachte en misschien nog onontdekte kanten van Stad en Ommeland zien. In de eerste 3 weken hebben we met deze campagne 222.789 personen via social media bereikt en 1.690.220 weergaven op de campagne pagina van de website gerealiseerd. 

Vier de Groningse zomer

Als aanvulling en verdieping op de provinciale zomercampagne 'Gelukkig ben je in Groningen', zet de campagne ‘Vier de zomer in Groningen’ de spotlights op de stad. Vooral de zomerprogrammering, bijzondere bekende en minder bekende plekken in de gemeente, gastvrijheid bij winkeliers, horecaondernemers, marktlieden en cultuurinstellingen spelen hierbij een rol. Ook is er in het bijzonder aandacht voor heldere informatievoorziening over wat er komt kijken bij een bezoek aan de stad en hoe bewoners, bezoekers en ondernemers het samen veilig kunnen houden. Voor deze campagne waren 650 A3 posters in Stad en Provincie te zien. Daarnaast heeft de social-media campagne in de eerste 3 weken 1.032.000 personen bereikt. 

Fotocredits: Nienke Maat