Zomercampagne 2021: Gelukkig ben je in Groningen

Vorig jaar focuste de toeristische campagne voor Groningen zich noodgewongen op de Groningers zelf, en onze directe buren. Hoewel ingegeven door omstandigheden die we liever anders hadden gezien, was het resultaat een wendbare en verrassende campagne die de bewoners hun eigen regio liet (her)ontdekken en op een nieuwe manier liet beleven.

Onder het motto ‘Gelukkig ben je in Groningen’ liet de campagne zien dat het hier in Groningen goed toeven is. Altijd al, en nu misschien nog wel een beetje meer dan anders. Want Groningen biedt de ruimte die in deze tijd zo nodig is. De krachtige campagne-uitingen bleken naadloos aan te sluiten bij dat sentiment, we kregen spontane bestellingen van Groningers die graag de campagneposters thuis wilden ophangen, en veel vragen over waar ‘dat prachtige plekje’ eigenlijk is.

Drie roadtrips dwars door Groningen

Deze zomer, met het einde van de coronacrisis in het vooruitzicht, gaan we ook de rest van Nederland meenemen in het ‘Gelukkig ben je in Groningen’-concept. Deze keer gestoeld op drie speciaal ontwikkelde roadtrips door Groningen: de ultieme manier om dat geluksgevoel dat je in Groningen bekruipt te ervaren. Drie routes nemen je mee van het gebaande pad af, langs die kleine pareltjes die Groningen kent. We ontwikkelen daaromheen mooie content over bijzondere slaap- en eetplekken, duurzame vervoersopties en andere mooie routes om al fietsend, wandelend of varend door Groningen het geluk op te zoeken.  

Daarmee draait  de campagne om de geluksmomentjes die je hier in Groningen kunt ervaren, op eigenlijk heel gewone, maar daardoor juist bijzondere plekjes, waar je ruimte om je heen hebt, rust in je hoofd vindt, waar je mensen ontmoet die je anders misschien nooit zou ontmoeten, gesprekken hebt die anders nooit gevoerd zouden worden. Waar je kleine, maar daardoor niet minder indrukwekkende avonturen beleeft en de natuur, het erfgoed en de streekproducten die het gebied te bieden heeft op een heel directe manier kunt beleven. Met als achterliggend doel het optimaal ondersteunen van Groninger ondernemers in de vrijetijdseconomie, om zo bij te dragen aan het herstel van de sector.

Ondernemers kunnen zelf ook aanhaken en de Gelukkig ben je-boodschap uitdragen. Vanaf juni is er een online toolkit beschikbaar met onder meer vrij te gebruiken logo's, banners en posters.  

Landelijke en regionale media inzet

Landelijk zullen we dit uitdragen via een online advertentiecampagne en redactionele samenwerkingen met verschillende landelijke titels, waaronder Columbus Magazine, die een mooie reportage gaat maken over roadtrippen in Groningen. LINDA.nl, maakt drie longreads over thematische roadtrips, en ook influencers van het online platform Honeyguide gaan op toer door Groningen.

Regionaal leggen we de focus op het versterken van wat we hier eigenlijk al weten - dat we inderdaad op een heerlijke plek wonen en daar trots op mogen zijn. Een outdoor postercampagne in stad en provincie onderstreept dat gevoel en we wakkeren het ambassadeurschap verder aan met een set speciale Groningen-gifjes op Instagram en met mooie Groningen-producten. Van badhanddoeken tot waterflessen, van sokken tot spelletjes, en natuurlijk de roadtrip-routeboekjes en de Gelukkig ben je-posters en -ansichtkaarten. Voor de ondernemers in de regio komt er een tookit beschikbaar met verschillende campagne-uitingen waarmee ook zij de boodschap ‘Gelukkig ben je in Groningen’ kunnen uitdragen.

De campagne loopt vanaf eind mei tot september 2021.