Zomerse campagne voor meer bezoekers

Deze zomer is Marketing Groningen gestart met een bezoekerscampagne voor de binnenstad van Groningen en Haren met als doel om meer bezoekers te trekken. De Groningen City Club en de Bedrijvenvereniging Haren hebben Marketing Groningen gevraagd om deze campagne uit te rollen. Voor beide gebieden is de bezoekerscampagne inmiddels gestart. Per gebied uit de campagne zich in een eigen vorm maar met hetzelfde doel, meer bezoekers aantrekken.

Minder publiek na twee coronajaren

Na twee coronajaren is het grote winkelbezoek en de drukte in de binnenstad niet hetzelfde als in de periode voor corona. Bezoekersaantallen blijven achter en ook de winkelomzet is lager dan voorheen. De campagne moet mensen verleiden om de bruisende stad Groningen weer te ontdekken. Want dat is wat Groningen is. Een stad, altijd in beweging waar altijd iets nieuws te ontdekken valt. Of het gaat om een nieuwe winkel, een nieuw horecatentje of een nieuw gebouw. De stad is nooit hetzelfde, maar bruist zoals altijd als vanouds. 

Ook in het centrum van Haren merken de winkeliers dat het winkelende publiek is afgenomen. Waar de stad bekend staat om de bruisende beweging is juist Haren de plek voor ruimte en aandacht. Er wordt de tijd genomen om mensen te ontvangen, te leren kennen en uitgebreid van advies te voorzien. Kortom, persoonlijke aandacht, kwaliteit en ambacht staan in Haren voorop. 

Aanpak campagne

De campagne is gericht op de unieke sfeer van beide gebieden en wat daar te doen is. Het laat herkenbare beelden zien waardoor mensen zich realiseren dat ze de stad of Haren weer willen bezoeken. Dit kan door een moment te vangen in de bruisende stad of juist in een bijzondere ontmoeting met een ondernemer in Haren. Om deze unieke momenten vast te leggen zijn er reels gemaakt voor Instagram en TikTok. De reels worden gemaakt samen met de Groningse kunstenaar Merel Djamila. Merel vangt momenten en herinneringen in de stad en omgeving door middel van illustraties in haar dagboek (journals) die zij ter plekke op een locatie maakt. Dit doet zij onder andere via haar Instagramprofiel: MerelJournals. Merel heeft met haar Instagram account meer dan 67.500 volgers en bereikt daarmee een groot publiek in Groningen.  

Het grootste gedeelte van de campagne is online door middel van online advertisement. Daarnaast is er een redactioneel artikel verschenen in MEER magazine, de weekendbijlage van het Dagblad van het Noorden, buitenreclame, banieren stickers voor de winkeliers in Haren en op visitgroningen.nl is een campagnesite ingericht en verwijst bezoekers naar alles wat er te doen is in de binnenstad en in Haren. De illustraties van Merel komen herkenbaar terug op de campagnesite en worden uitgelicht als dé hotspots van deze zomer. Natuurlijk worden ook andere interessante locaties, horeca, winkels, activiteiten en evenementen uitgelicht.