Lonely Planet Influencerreis

Woensdag 29 januari hebben we 9 Amerikaanse en Britse influencers mogen rondleiden door Groningen. Aanleiding van hun bezoek was de vermelding van Nederland op nummer 7 in de Lonely Planet Best Travel 2020. Daarin staat een roadtrip beschreven waarin je in een week door Nederland kan reizen via Amsterdam, Rotterdam, Arnhem en National Park de Hoge Veluwe met als eindbestemming Groningen. Het Nederlands Bureau Toerisme en Congressen (NBTC) heeft de influencers geselecteerd en uitgenodigd om deze roadtrip te komen maken.

De highlights van Stad en provincie

Na aankomst in Groningen zijn we via de stationshal en het Groninger Museum direct langs de eerste hotspot van de route gegaan, de Hoge der A. Deze iconische plek is als cover gebruikt voor de vermelding van Nederland dus daar konden we niet stilletjes aan voorbijgaan.

We vervolgden onze weg naar de regio Oldambt. In de Oude Remise, oftewel de Graanrepubliek werden we opgewacht door de Brand Activation Manager van Hooghoudt. Hij verraste ons met een 0% jeneverdrankje en een heerlijke lunch bereid met graanproducten uit de buurt. De groep werd rondgeleid door de Oude Remise en hoorde in geuren en kleuren het verhaal van de Graanrepubliek. Het was een opwarmertje, letterlijk, om vervolgens de echte Graanrepubliek in te gaan.

Proeven van de Graanrepubliek

Het was guur, Hollands weer. Dit deel van de roadtrip werd begeleid door Edwin van der Woude, directeur Stichting Marketing Oldambt. Hij nam ons mee naar de Kiekkaaste in Nieuwe Statenzijl waar de wapperende jurken van een aantal influencers volledig tot hun recht kwamen. We bekeken de typische Hollandse Udema's molen in Ganzedijk en beklommen het torentje van de dertiende eeuwse kerk van Finsterwolde. We eindigden de provincietour bij de Hermans Dijkstra Boerderij. Hier waande de groep zich naar eigen zeggen in een aflevering van Downtown Abbey.

De bruisende stad

In het donker reden we terug naar de stad op weg naar het instagrammable Student Hotel waar de groep die nacht zou verblijven en waar ze zich nog even konden uitleven met hun camera’s. Het avondprogramma begon met een geweldig diner bij Florentin waar we verrast werden met een spectaculair dessert, namelijk een dessert ‘uitgesmeerd’ op het tafelkleed. Zelfs de influencer uit New York die naar eigen zeggen alles al had meegemaakt, zei dit nog nooit eerder te hebben gezien (en geproefd). Tot slot hebben we de skyline vanaf het Forum bekeken en de avond afgesloten met een cocktail in de Stockroom.

Deze persreis door Groningen is in samenwerking met NBTC en Marketing Oldambt tot stand gekomen en mede mogelijk gemaakt door alle locaties en ondernemers die zijn benoemd.

Publicaties Lonely Planet Influencerreis: