Groningen streeft naar toppositie Nederlandse congresmarkt


Groningen heeft potentie in de congresmarkt en toont ambitie om binnen 5 jaar een toppositie in de Nederlandse congresmarkt te behalen. Daarom hebben verschillende partijen de koppen bij elkaar gestoken en de Groningen Congres Alliantie opgericht. Met een nieuwe aanpak wil de alliantie jaarlijks gemiddeld 4,1 miljoen euro extra binnenhalen. Daarnaast past het goed bij het imago van Groningen als kennisstad en pionier en versterkt daardoor het zakelijke imago.

Nieuwe gezamenlijke aanpak

De stad Groningen is een van de belangrijkste congressteden van Nederland en heeft als universiteitsstad een goede positie op de internationale markt. Binnen de wetenschappelijke congresmarkt staat Groningen op een 7e positie in Nederland (bron: NBTC). De afgelopen jaren is Groningen als congresstad flink versterkt met beter toegeruste congresaccommodaties en is de hotelcapaciteit fors uitgebreid. Daarnaast bouwt Groningen voortdurend aan haar economisch profiel door middel van campagnes richting een groter publiek.

Groningen Congres Alliantie

Het Groningen Congres Bureau, Marketing Groningen, Stichting Hoteloverleg Groningen, MartiniPlaza en Groningen Airport Eelde richten met steun van de gemeente Groningen de Groningen Congres Alliantie op. De bedoeling van deze alliantie is om pro actief en gericht congressen en overige evenementen naar Groningen te halen. De alliantie heeft een accountmanager aangetrokken die de plannen gaat opstarten en verder uitwerken. De verwachting is dat de aanpak binnen drie tot vijf jaar zichtbaar wordt. De Groningen Congres Alliantie is een platform voor alle partijen die actief zijn op de Congresmarkt in Groningen. Zij werft voor alle congreslocaties, faciliterende bedrijven, horeca etc.