2025: het jaar van de stadsprofilering

2025 was voor de vrijetijdseconomie van Stad een jaar van vooruitgang, positieve energie en heel veel actie. Tijdens de allereerste editie van de Avond van de Gastvrijheid lanceerden we de hagelnieuwe profilering van onze geliefde stad. Samen met ondernemers, hoteliers, horeca en partners uit de vrijetijdseconomie vierden we wat Groningen zo bijzonder maakt en keken we samen vooruit. Daarbij spraken we met elkaar de ambitie uit om de meest gastvrije stad van Nederland te worden, zijn en blijven.

Natuurlijk was de lancering slechts een startschot. Een stadsprofilering leeft pas echt als we haar samen doorleven, toepassen en elkaar en onze bezoekers de verhalen van de Stad blijven vertellen. De energie van de lancering gebruikten we dan ook om de profilering in de weken en maanden erna zichtbaar en voelbaar te maken in de stad. Zo transformeren we Groningen deze winter tot een groot winterterras, met herkenbare dekentjes en bierviltjes in de nieuwe merkstijl.

We deelden kerstballen uit aan ondernemers die zijn aangesloten bij Lutje Lokaal, om cadeau te doen aan hun bezoekers. Ook zie je verspreid door de stad overal open- en dichtbordjes aan winkeldeuren hangen en hing de stad verscheidene keren vol met kleurrijke vlaggen. De verhalen van Stad kwamen het afgelopen jaar letterlijk tot leven in de Groningse Geschiedenis podcast en in een prachtig lichtkunstwerk in de kleuren van Stad, geprojecteerd op de Martinikerk. Kortom, kleine en grote elementen in het straatbeeld die samen het grotere verhaal van Groningen vertellen.

Deze middelen zijn tastbare manieren om ons profiel tot uitdrukking te brengen, maar ook achter de schermen wordt hard gewerkt om samen een gastvrije beleving te creëren voor onze bezoekers. Zo werken we nauw samen met de hotels om bezoekers nog beter door onze mooie stad en provincie te gidsen met behulp van interactieve schermen, medewerkers die zich ontpoppen tot ware stadsgidsen en tal van andere handige hulpmiddelen. Het maakt dat steeds meer hotels in Groningen zich ontvouwen tot een soort mini-VVV’s; plekken waar we gasten inspireren en uitnodigen om Groningen verder te ontdekken.

Het leuke is: we zijn nog maar net begonnen. Samen met ondernemers, horeca, hotels en andere partners blijven we bouwen aan één verhaal, één uitstraling en één ambitie: Groningen ontwikkelen tot de meest gastvrije stad van Nederland.