Groningen verwelkomt journalisten

maandag 14 september 2015

Groningen verwelkomt journalisten

Afgelopen maanden hebben weer heel wat journalisten op uitnodiging van Marketing Groningen een bezoek aan stad en ommeland gebracht. Het leidde tot meerdere lovende publicaties in (internationale) media. En ook komende maanden staan persreizen op het programma, onder andere rondom de expositie van David Bowie in het Groninger Museum en de Nacht van de Mode.

Marketing Groningen heeft voor de Nacht van de Mode, op 26 en 27 september, een aantal Duitse journalisten en bloggers uitgenodigd. Groningen staat in Duitsland tenslotte vooral bekend om het aantrekkelijke winkelaanbod. Daarbij komt bij dat de winkels in Groningen nu zeven dagen per week open zijn, en dat maakt Groningen voor de Duisters nog interessanter.

Voor de opening van de expositie van David Bowie in het Groninger Museum, op 11 december, zijn een aantal media uit Londen uitgenodigd. De expositie rondom het popicoon was eerder al in de Engelse hoofdstad te zien, maar kon toen vanwege de enorme toeloop niet door alle fans worden bezocht. In Groningen kunnen ze een herkansing krijgen.

Op 14 en 15 oktober vindt er onder de noemer ‘Van Boer naar Bord’ een persreis plaats rondom het thema ‘smaak’. De eerste dag worden de journalisten meegenomen naar bijzondere boeren en producenten om te zien wat ze maken. Op de tweede en laatste dag wordt in de stad Groningen een bezoek gebracht aan culinaire winkels.

Samen met Merk Fryslân organiseert Marketing Groningen op 14, 15 en 16 september een persreis voor Duitse journalisten door de provincies Groningen en Friesland. Speciale aandacht is er voor de Waddenzee. Onder andere een overnachting op Ameland maakt deel uit van de trip.

Ook de Duitse journalist Wolfgang Stelljes was recent in Groningen. Hij is de auteur van de reisgids ‘Groningen, die Junge Kulturstadt’, waarvan de eerste twee drukken uitverkocht zijn. Om inspiratie op te doen voor de derde druk kwam hij opnieuw naar Groningen.

In juni bracht een aantal Britse journalisten op uit uitnodiging van Marketing Groningen een bliksembezoek aan de stad. Het leidde tot lovende recensies in Britse media. De krant Echo (oplage 35.000) omschreef Groningen als een perfect alternatief voor het drukke Amsterdam. De Essex Enquirer (oplage 65.000) schreef enthousiast over alles wat er in Groningen te doen is. De journalist had er na 24 uur Groningen nog geen genoeg van. Hij schreef dat hij hoopte snel een keer terug te keren. ‘Why nothing beats Groningen’, kopte de Leigh Times (oplage 30.000) enthousiast. En ‘Made in Essex’ opende het artikel met het lovende ‘Groningen: just an hour away and full of surprises’. Rough Guides sprak na het bezoek over een ‘sprankelende art scene’, met veel groen, culturele attraxcties en heelrijke restaurants.

Bij deze vermeldingen in de Britse media bleef het niet. Ook de kwaliteitskrant The Guardian besteedde recentelijk uitgebreid aandacht aan Groningen, en dan vooral als fietsstad. De krant schreef vol verwondering over de stad waar liefst ‘61 procent van alle verkeersbewegingen per fiets plaatsvindt’ en waar plannen zijn voor verkeerslichten met regensensoren en verwarmde fietspaden. “This might sound like science fiction to you, but in Groningen it will soon be everyday reality”, zo viel te lezen in de Guardian.

Eerder dit jaar, in mei, waren ook journalisten uitgenodigd voor het bewandelen van de nieuwe Werkman-wandelroute door de stad. Op het programma stond ook een bezoek aan het Groninger Museum en een lunch in Flinders. 

toerisme.groningen.nl/pers

Deel deze pagina