Visie & Merken Marketing Groningen

Visie

‘Er gaat niets boven Groningen’ is dé slagzin van Marketing Groningen, en tevens de bekendste citymarketing slogan van Nederland. Marketing Groningen heeft als doel de aantrekkings- en bindingskracht van Groningen te versterken onder (internationale) bezoekers, bewoners, bedrijven en ondernemend talent. Dit doet zij in nauwe samenwerking met de gemeente, onder andere door de stad en provincie zowel nationaal als internationaal te belichten als toeristische bestemming, kennisknooppunt en vestigingslocatie voor het bedrijfsleven waar het bovendien aantrekkelijk wonen en werken is.

In 2003 is Marketing Groningen opgericht als het bureau voor de toeristische marketing van Groningen. Inmiddels is Marketing Groningen veel meer dan merkenbouwer alleen, en fungeert het ook als verbinder tussen en inspirator voor verschillende belanghebbende partijen.

VVV Groningen

De VVV Groningen en de  exploitatie van de Martinitoren zijn ook onderdeel van Marketing Groningen. Het doel van de organisatie is om meer bezoek naar Groningen te genereren: bezoekers die ook nog eens vaker komen en meer geld besteden in stad en provincie. Bij de VVV op de Grote Markt kun je uiteraard terecht voor toeristische informatie over de stad en de provincie Groningen, maar ook over de rest van Nederland. In de VVV-winkel is onder andere een uitgebreid assortiment 'Er gaat niets boven Groningen'-producten te koop. Maar ook kun je hier kaarten reserveren voor grote evenementen, popconcerten en dergelijke. En natuurlijk is hier de populaire VVV cadeaubon te koop. Hotelovernachtingen, arrangementen, stadsrondleidingen met een VVV-gids: het kan allemaal geregeld worden bij de VVV. Het team van VVv-medewerkers, stadsgidsen, lotsen (Duitse studentengidsen) en torenwachters heten alle bezoekers een hartelijk welkom. 

UIT Groningen

UIT Groningenwww.uit.groningen.nl, bundelt alle uitgaansactiviteiten van Stad en Ommeland. Exposities, theater en dans, maar ook sportevenementen en braderieën. In de Last Minute Ticketshop kun je iedere vrijdag terecht voor last-minute ticket aanbiedingen. Marketing Groningen werkt nauw samen met het toeristisch bedrijfsleven en de diverse koepelorganisaties zoals bijvoorbeeld GCC (Groningen City Club) en de culturele instellingen.

Stichting de Verhalen van Groningen

Stichting De Verhalen van Groningen vertelt op een verrassende en laagdrempelige manier verhalen over de cultuur en de geschiedenis van de provincie. Die verhalen maken we samen met inwoners en bezoekers van Groningen en met de (cultuur)historische organisaties in de provincie. We vertellen de verhalen online, maar ook met activiteiten en op locatie. 

De voorloper van De Verhalen van Groningen is Het Verhaal van Groningen. Die website is in 2006 opgericht op initiatief van de Provincie Groningen. Een aantal van deze instellingen waren via een stuurgroep nauw betrokken bij de site: Biblionet Groningen, Bureau Groninger Taal en Cultuur (RUG), Groninger AudioVisueel Archief, Groninger Forum, Groninger Landschap, Groninger Museum, Huis van de Groninger Cultuur, Libau, Museumhuis Groningen (heden: Erfgoedpartners), RHC Groninger Archieven en Stichting Oude Groninger Kerken.

Sinds begin 2014 is Het Verhaal van Groningen van naam veranderd: De Verhalen van Groningen. Daarmee geeft de stichting aan dat er niet één verhaal is, dat de gehele provincie omvat. Juist die veelheid en veelzijdigheid aan verhalen typeert Groningen. Met deze vernieuwde website willen we die diversiteit beter tot haar recht laten komen. 

Contact
De Verhalen van Groningen 
Gedempte Zuiderdiep 22 
9711 HG Groningen 
050-2110503
info@deverhalenvangroningen.nl


Samenwerking

Marketing Groningen zoekt nadrukkelijk de samenwerking met andere partners, zoals VVV’s, lokale en regionale overheden, koepelorganisaties en toeristische ondernemers. Tenslotte kan alleen door samenwerking op een integrale en consistente wijze aan het merk Groningen gebouwd worden. Marketing Groningen fungeert als verbinder tussen en inspirator voor verschillende belanghebbende partijen op het gebied van toerisme en economie. Hierbij kun je denken aan partijen als de Rijksuniversiteit Groningen, UMCG, Economic Board Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen en vele startups. De taken van Marketing Groningen zijn ook uitgebreid met het economische domein, City of Talent. Samen werken zij aan een gezonde positie voor Groningen als pionier en werkplaats voor duurzame projecten waaronder energietransitie en healthy ageing.  

Deel deze pagina