Marketing Groningen

Wat is de visie van Marketing Groningen?
Een integrale marktbenadering staat centraal in de visie van Marketing Groningen. Toeristische marketing maakt deel uit van het bredere concept city marketing, een integraal concept, waarin niet alleen toerisme maar ook onderwijs, cultuur en economie belangrijke elementen zijn. Het merk Groningen dat gericht is op de toerist, is tenslotte niet los te zien van het Groningen dat zich richt op potentiële studenten, werkgevers of nieuwe bewoners. De integrale benadering staat ook centraal in de relatie tussen stad en ommeland. Stad en provincie zijn geen concurrenten. Sterker nog, beide versterken elkaar. Marketing Groningen behartigt de belangen van alle toeristisch-recreatieve instellingen en bedrijven. Marketing Groningen doet dit door de consument centraal te stellen. Keuzes worden dan ook gemaakt met de toerist als uitgangspunt.


Wat is de relatie tussen Marketing Groningen, Gemeente Groningen en Provincie Groningen?
Gemeente Groningen en Provincie Groningen verstrekken subsidie aan Marketing Groningen. Daarnaast kruisen veel projecten van gemeente, provincie en Marketing Groningen elkaar, hierdoor wordt veel samengewerkt.

Wat zijn de taken van Marketing Groningen?
De hoofdtaak van Marketing Groningen is het promoten van stad en provincie Groningen. Dat wil zeggen: primair op het gebied van recreëren en secundair op het gebied van wonen en werken.

Wie zijn de concurrenten van Marketing Groningen?
Concurrentie kan op verschillende niveaus bekeken worden. Nationaal zijn de concurrenten van Marketing Groningen de organisaties die de marketing van andere steden en/of provincies verzorgen zoals Marketing Drenthe en I Amsterdam. Maar door de steeds goedkopere en snellere vluchten naar het buitenland zijn steden als Barcelona en Milaan ook concurrenten. Het hangt van de afstand, de markt en de doelgroep af welke stad als concurrent gezien kan worden.

Van waaruit wordt Marketing Groningen gesubsidieerd?
Marketing Groningen wordt gesubsidieerd vanuit het bedrijfsleven, vanuit particuliere fondsen en vanuit Europese subsidies. De belangrijkste subsidieverstrekkers voor Marketing Groningen zijn Gemeente Groningen en Provincie Groningen.

Hoe ziet de organisatie van Marketing Groningen eruit?
Stichting Marketing Groningen heeft een directeur, onder hem vallen secretariaat, administratie en VVV Groningen. De marketing manager stuurt de afdeling marketing en het Groninger Uitburo aan. De organisatie heeft een Raad van Toezicht.

Deel deze pagina