Visie & Merken Marketing Groningen

Visie

‘Er gaat niets boven Groningen’ is dé slagzin van Marketing Groningen, en tevens de bekendste citymarketing slogan van Nederland. De opdracht van Marketing Groningen is het versterken van de aantrekkingskracht en bindingskracht van Groningen op bezoekers, bewoners, bedrijven en brains (studenten en kenniswerkers). Voor elke doelgroep hanteren we een afzonderlijke doelstelling en propositie wat Groningen voor deze doelgroep betekent, maar wel vanuit één kern waar Groningen voor staat. Voor bezoekers gaat het om beleving creëren en zorgen dat ze langer blijven, vaker terugkomen, en meer besteden. Voor bewoners gaat het om het activeren van hun trots op onze stad en provincie. Bij bedrijven gaat het erom dat ze zich hier gaan vestigen en groeien. En bij brains is het doel zorgen dat ze zich hier kunnen ontwikkelen en doorgroeien.

In 2003 is Marketing Groningen opgericht als hét bureau voor de toeristische marketing van Groningen. Inmiddels is Marketing Groningen veel meer dan merkenbouwer alleen, en fungeert het ook als verbinder tussen en inspirator voor verschillende belanghebbende partijen op het gebied van toerisme en economie. Dat zijn partijen zoals de Rijksuniversiteit Groningen, UMCG, Economic Board Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen en vele startups. De taken van Marketing Groningen zijn ook uitgebreid met het economische domein. Samen werken zij aan een gezonde positie voor Groningen als pionier en werkplaats voor duurzame projecten waaronder energietransitie en healthy ageing.  

VVV Groningen

De VVV Groningen en de  exploitatie van de Martinitoren zijn ook onderdeel van Marketing Groningen. Het doel van de organisatie is om meer bezoek naar Groningen te genereren: bezoekers die ook nog eens vaker komen en meer geld besteden in stad en provincie. Bij de VVV op de Grote Markt kun je uiteraard terecht voor toeristische informatie over de stad en de provincie Groningen, maar ook over de rest van Nederland. In de VVV-winkel is onder andere een uitgebreid assortiment 'Er gaat niets boven Groningen'-producten te koop. Maar ook kun je hier kaarten reserveren voor grote evenementen, popconcerten en dergelijke. En natuurlijk is hier de populaire VVV cadeaubon te koop. Hotelovernachtingen, arrangementen, stadsrondleidingen met een VVV-gids: het kan allemaal geregeld worden bij de VVV. Het team van VVv-medewerkers, stadsgidsen, lotsen (Duitse studentengidsen) en torenwachters heten alle bezoekers een hartelijk welkom. 

Stichting de Verhalen van Groningen

Stichting De Verhalen van Groningen vertelt op een verrassende en laagdrempelige manier verhalen over de cultuur en de geschiedenis van de provincie. Die verhalen maken we samen met inwoners en bezoekers van Groningen en met de (cultuur)historische organisaties in de provincie. We vertellen de verhalen online, maar ook met activiteiten en op locatie. 

De voorloper van De Verhalen van Groningen is Het Verhaal van Groningen. Die website is in 2006 opgericht op initiatief van de Provincie Groningen. Een aantal van deze instellingen waren via een stuurgroep nauw betrokken bij de site: Biblionet Groningen, Bureau Groninger Taal en Cultuur (RUG), Groninger AudioVisueel Archief, Groninger Forum, Groninger Landschap, Groninger Museum, Huis van de Groninger Cultuur, Libau, Museumhuis Groningen (heden: Erfgoedpartners), RHC Groninger Archieven en Stichting Oude Groninger Kerken.

Sinds begin 2014 is Het Verhaal van Groningen van naam veranderd: De Verhalen van Groningen. Daarmee geeft de stichting aan dat er niet één verhaal is, dat de gehele provincie omvat. Juist die veelheid en veelzijdigheid aan verhalen typeert Groningen. Met deze vernieuwde website willen we die diversiteit beter tot haar recht laten komen. 

Contact
De Verhalen van Groningen 
Gedempte Zuiderdiep 22 
9711 HG Groningen 
050-2110503
info@deverhalenvangroningen.nl


Samenwerking

Marketing Groningen zoekt nadrukkelijk de samenwerking met andere partners, zoals VVV’s, lokale en regionale overheden, koepelorganisaties en toeristische ondernemers. Tenslotte kan alleen door samenwerking op een integrale en consistente wijze aan het merk Groningen gebouwd worden. Marketing Groningen fungeert als verbinder tussen en inspirator voor verschillende belanghebbende partijen op het gebied van toerisme en economie. Dat zijn partijen zoals de Rijksuniversiteit Groningen, UMCG, Economic Board Groningen, Gemeente Groningen, Provincie Groningen en vele startups. De taken van Marketing Groningen zijn ook uitgebreid met het economische domein. Samen werken zij aan een gezonde positie voor Groningen als pionier en werkplaats voor duurzame projecten waaronder energietransitie en healthy ageing.  

Deel deze pagina