Update Merk Groningen

vrijdag 25 januari 2019

Update Merk Groningen

30 jaar Er Gaat Niets Boven Groningen


30 jaar geleden ontstond de slogan Er Gaat Niets Boven Groningen (spotje 1990). De vraag of de slogan moest worden vernieuwd kwam heel even naar boven (Er Gaat Niets Boven Groningen, toch?). Het mag duidelijk zijn, een slogan die zo sterk is en recent nog tot de top 5 slogans van Nederland is benoemd, verander je niet. Wel is Marketing Groningen, samen met samenwerkingspartners, hard aan de slag met het merk Groningen. We werken toe naar een nieuwe positionering van Groningen (hoe willen wij dat mensen over Groningen denken) die onderscheidend, duurzaam, geloofwaardig en relevant is. Ons doel: een sterk merk neerzetten dat mede richting geeft aan de toekomst van Groningen. We gaan Er Gaat Niets Boven Groningen klaarstomen voor de 21e eeuw.

Na de inspiratiesessies op Let’s Gro in november vorig jaar en met behulp van diverse onderzoeken, enquêtes en toetsingsmomenten bij stakeholders, hebben we ons in eerste instantie gefocust op het innerlijk van het merk. Want waarom gaat er eigenlijk niets boven Groningen? Dat hebben we gevat in een merkverhaal (wat vertellen we over Groningen) en een drietal merkwaarden (wat maakt Groningen Groningen, wat is ons DNA). Die merkwaarden zijn Ruimte, Energie en Karakter en deze elementen vormen de basis voor het merkfilter, een handig middel om te kunnen toetsen wat wel en niet past bij je merk, en je merk dus versterkt of juist afzwakt. Momenteel zijn we die identiteit aan het doorvertalen naar het uiterlijk: in kleuren, vorm en huisstijl. Een huisstijl die geborgd is in ons verleden en heden, maar ook naar de toekomst kijkt. Dit vertaalt zich in toolkits met uiteenlopende materialen die voor iedereen die het merk Groningen uitdraagt beschikbaar worden gemaakt. De laatste stap in het proces is de activatie: daar waar je merk tot leven komt. Dat is onder meer in campagnes, maar ook op andere fronten, zoals in het straatbeeld, op evenementen of congressen.

Het definitieve merk Groningen wordt eind 2019 gelanceerd.

Deel deze pagina