Tien verhaallijnen voor extra beleving en verdieping

donderdag 20 april 2017

Tien verhaallijnen voor extra beleving en verdieping

Marketing Groningen heeft eind vorig jaar, tijdens het toerismesymposium in Winschoten, tien verhaallijnen geïntroduceerd. De verhaallijnen dienen meerdere doelen: ze moeten organisaties, ondernemers en instellingen meer met elkaar verbinden, maar tegelijkertijd moeten ze  toeristen en bezoekers van Groningen ook een stukje extra beleving en verdieping bieden. Het is de bedoeling dat ondernemers en organisaties onder andere producten, arrangementen en routes aan de verhaallijnen koppelen. 

Het gaat om tien verhaallijnen met uiteenlopende thema’s: ‘Wadden; Unesco Wereld Erfgoed’, ‘Strijd tegen het water’, ‘Grensland vestingland’, ‘Graanrepubliek’,  ‘Veenkoloniën’, ‘Borgen; kastelen van het hoge Noorden’, ‘Het laatste gevecht van WOII’, ‘Unesco Geopark Hondsrug’ en ‘Abt Emo en de Middeleeuwen’.

Volgens Michel Aaldering van Marketing Groningen kunnen ondernemers en organisaties de verhalen als kapstok gebruiken om een verhaal rondom hun product of dienst te vertellen. “Ze kunnen op die manier hun gasten of klanten iets extra’s bieden, een extra stukje beleving.”

Slimme verbindingen
De verhaallijnen zijn regio-overschrijdend en dat is geen toeval. “We willen met de verhaallijnen niet alleen de toerist, maar ook de ondernemers en organisaties in de toeristische sector iets extra’s bieden: we willen ze met elkaar verbinden. Omdat de afzonderlijke verhaallijnen niet gebonden zijn aan één specifieke regio kunnen tussen organisaties en ondernemers slimme verbindingen worden gelegd.”

Aaldering wijst als voorbeeld op de expositie ‘Rijk in Groningen: Borgen en Stadspaleizen, 1600-1800’ die vanaf eind mei in het Groninger Museum te zien is. “Voor bezoekers van de expo is er een speciaal arrangement waarbij ze met de bus twee borgen in de provincie kunnen bezoeken, waar ze vervolgens ook kunnen eten en overnachten in een andere borg. Een slimme verbinding dus: op die manier versterk je elkaar.”

Informatiepakketten
Er blijkt nu al veel belangstelling en interesse voor de tien verhaallijnen. Op het symposium waar de thema’s geïntroduceerd werden, waren zo’n 300 belangstellenden aanwezig en de vier vervolgbijeenkomsten over de verhaallijnen trokken bij elkaar een kleine 180 geïnteresseerden. Tijdens die bijeenkomsten konden de aanwezigen onder andere suggesties doen om de verhaallijnen nog completer te maken. Die informatie wordt komende tijd verwerkt waarna er na komende zomer voor deelnemers van Marketing Groningen zowel online als fysieke informatiepakketten klaarliggen waarmee ze aan de slag kunnen.

De verhaallijnen is een product van de samenwerking tussen Marketing Groningen, het Routebureau Groningen en De Verhalen van Groningen.

Deel deze pagina