Kerncijfers 2014

Hieronder vindt u de kerncijfers van toerisme en Groningen over het jaar 2014 in een oogopslag.


Werkgelegenheid

  • 1 op de 18 Groningers werkt in het toerisme.
  • Zij werken verspreid over 3.720 locaties.

Waardering stad

  • Vooral de terrassen en het winkelaanbod worden goed gewaardeerd door toeristen.

Vakanties & overnachtingen

  • In 2014 vierden 388.000 Nederlanders vakantie in Groningen.
  • Maar liefst 23% van de bezoekers kwam uit de provincie Zuid-Holland.

Groei aantal overnachtingen

  • In 2014 waren er 6% meer overnachtingen in Groningen t.o.v. het voorgaande jaar.
  • Het aantal overnachtingen van Duitse bezoekers nam met maar liefst 14% toe.

Verdubbeling overnachtingen

  • Het aantal overnachtingen zag in 2014 een verdubbeling t.o.v. 2001.

Associaties met Groningen

  • De meeste mensen associëren de Martinitoren met de stad Groningen. Maar liefst 35% van de bezoekers en 33% van de niet-bezoekers hebben deze associatie.

Rapportcijfer Groningen

  • De cijfers voor het overall imago, de sfeer en het productaanbod zijn over de afgelopen jaren gestegen.
     

Waardering bezoekers achteraf

  • Bezoekers waardeerden de provincie achteraf gemiddeld met het cijfer 8,1.
     

Uitgave toerist

  • Nederlanders besteedden gemiddeld €169,20 per persoon bij hun bezoek aan Groningen.
  • Samen gaven zij ruim €65 miljoen uit.

Bezoekers Martinitoren

  • In 2014 beklommen 54.895 mensen de Martinitoren.
  • Dit is een toename van meer dan 10.000 personen t.o.v. het voorgaande jaar.

Unieke bezoekers

  • In 2014 bezochten ruim 1,1 miljoen bezoekers de website http://toerisme.groningen.nl
  • Dit is bijna een verdubbeling t.o.v. het aantal bezoekers in 2011.

Bekendheid

  • De spontane bekendheid van de slogan 'Er gaat niets boven Groningen' is 20%.

Deel deze pagina