Uit Groningen

Campagnenaam: Uit Groningen
Opdrachtgever: Provincie Groningen
Duur campagne: Doorlopend

Wanneer: 2004 - heden


De doelstelling van Uit Groningen is ‘het bevorderen van cultuurparticipatie, door inwoners van stad en provincie Groningen op een laagdrempelige manier in contact te brengen met cultuur.’ Dit doet Uit Groningen onder andere door middel van de online uit agenda uit.groningen.nl dat een compleet overzicht geeft van alle culturele activiteiten in de stad en provincie

Ontstaan

Aangezien Groningen in 2004 met deze profilering als cultuurstad nog niet over een totaaloverzicht van gebundelde culturele agenda-informatie beschikte, besloot Marketing Groningen om naar een oplossing te zoeken. De uitgaansinformatie was teveel versnipperd over diverse media in stad en provincie Groningen. Om het grote aanbod culturele activiteiten van de stad en provincie effectief te kunnen communiceren, werd gezocht naar een manier om een helder totaaloverzicht te kunnen geven. In 2004 was het Groninger Uitburo onderdeel van het Nederlands Uitburo. Sinds 2014 is Uit Groningen zelfstandig. 

Zichtbaarheid

Naast de online middelen zoals de website (uit.groningen.nl), Facebookpagina, maandelijkse nieuwsbrief en Twitter is Uit op verschillende manieren zichtbaar. Zo is er een handige app, wordt er maandelijks een poster verspreid door Groningen met daarop een uitgelicht aanbod en draaien er elke week weektips op de informatieschermen bij de VVV aan de Grote Markt in Groningen. Daarnaast zijn er regelmatig campagnes die de naamsbekendheid van Uit Groningen versterken, zoals de ‘Ga je uit’ campagne en de ‘Kom van je bank’ campagne. 

Last Minute Ticket Shop

Een belangrijk onderdeel van Uit Groningen is de Last Minute Ticket Shop. Elke vrijdag om 12.00 uur start de Last Minute verkoop in de VVV in Groningen: theater, muziek, film, kunst en evenementen met 50% korting! Op deze manier wordt cultuur voor iedereen betaalbaar en wordt er een nieuw publiek getrokken naar de theaters in Groningen.
Onder andere De Oosterpoort en de Stadsschouwburg, Groninger Forum en Pathé Groningen bieden wekelijks kaarten aan met 50% korting. Nu moeten de kaarten nog gekocht worden in de VVV aan de Grote Markt in Groningen. De verwachting is dat de kaartverkoop van de Last Minute Ticket Shop vanaf augustus ook online wordt aangeboden. Dit gebeurt door middel van een ludiek lanceringsmoment en een campagne om de bekendheid te vergroten. 

Deel deze pagina