Genieten in Groningen

Campagnenaam: Genieten in Groningen
Opdrachtgever: Stichting Erven de Jager
Duur campagne: 4 jaar
Wanneer: 2010 - 2014


Stichting Erven de Jager heeft Marketing Groningen de opdracht gegund te investeren in het cultuurtoerisme in Groningen. Van 2010 tot 2014 is er daarom €1,5 miljoen besteed worden aan de nieuwe inspiratiecampagne.
De kernboodschap is: ook al verblijf je een weekend in Groningen, het voelt alsof je op sabbatical bent geweest.

Acht ambassadeurs centraal

Uitgangspunt van de campagne zijn acht prominente Groningers die optreden als ambassadeurs voor het Groninger platteland. Zij zijn het gezicht van de campagne en “nemen de bezoeker mee” de provincie in, naar plekken die voor hen een bron van inspiratie zijn. Deze inspirerende plekken zijn vertaald naar toeristische arrangementen en bijzondere tips, die bezoekers zelf kunnen gaan ontdekken.


Cultuurtoeristische arrangementen

Elke ambassadeur vertegenwoordigt een bijzonder cultuurtoeristisch arrangement. De arrangementen en persoonlijke tips van de ambassadeurs zijn vervat in een brochure die verschijnt in titels als de Volkskrant, NRC Handelsblad, Seasons en Hollands Diep. Daarna volgen advertenties en evenementenkalenders in vergelijkbare media. Geïnteresseerden kunnen de brochure gratis opvragen bij VVV Groningen.

De brochure verscheen eind april/ begin mei 2010 in de genoemde titels. Daarna volgden de advertenties en evenementenkalenders.

Gastvrije provincie

Onderdeel van de campagne is ook het ontwikkelen en beschikbaar stellen van tastbare voorzieningen die het voor de doelgroep makkelijker of interessanter maken de Groninger schatten te ontdekken. Denk aan vlaggen, wimpels en deurmatten die gastvrije bewoners kunnen inzetten als markeringsteken dat bezoekers daar terecht kunnen voor toeristische informatie of een kop koffie. Samenwerking met toeristische organisaties Marketing Groningen en stichting Erven A. Jager werken binnen deze campagne samen met diverse organisaties en instellingen op het gebied van toerisme, cultuur en landschap, bijvoorbeeld Stichting Oude Groninger kerken, Groninger landschap, Erfgoedlogies Groningen en Toeristische Recreatief Oost Groningen.

De campagne is op 1 april 2010 officieel gelanceerd in aanwezigheid van alle acht ambassadeurs, de Commissaris van de Koningin en de samenwerkende partijen en liep tot en met december 2014.

Kijk voor het online gedeelte van de campagne op genieten.groningen.nl

Deel deze pagina