Kenniscampagne: Groningen City of Talent

Campagnenaam: Groningen City of Talent
Opdrachtgever: Akkoord van Groningen
Duur campagne: Doorlopend
Wanneer: 2007 - heden


Vanaf 2007 is Marketing Groningen betrokken bij de kenniscampagne City of Talent van het Akkoord van Groningen. De campagne wil Groningen landelijk op de kaart zetten als kennisstad bij uitstek.

In 2009 zijn daarvoor verschillende producten gerealiseerd. Zo is er bijvoorbeeld een insert (oplage: 476.000) gemaakt, heeft er in de stad een speciale City of Talent bus gereden en zijn op zadels van geparkeerde fietsen in de stad enkele duizenden zadelhoesjes bevestigd tijdens de KEI-week.

Ook in 2010 zijn er producten gerealiseerd die de zichtbaarheid van de campagne in de stad, Nederland en het buitenland vergroten. Op 24 september verscheen een insert van City of Talent in Binnenlands Bestuur en in de weekendeditie van NRC Next. De insert van 2010 bekijkt u hier

In 2011 is een Talentenexpositie geopend in aanloop naar De Nacht van Kunst & Wetenschap. Hier konden Groningse talenten hun talent digitaal delen met de rest van de wereld. Naast deze online expositieruimte was er een stadsexpositie in de vorm van twaalf grote borden. Twee borden waren leeg. Degenen die in de online expositieruimte de meeste Facebook-likes wisten te vergaren stonden vanaf De Nacht van Kunst & Wetenschap een week lang op deze borden.

In 2014 en 2015 werden talenten getoond in grote lampen in de campagneperiode van de Talentenexpositie en in 2016 waren talenten geëxposeerd op grote kubussen in de binnenstad en bij de Akkoordpartners.  De winnaar van de  talentenexpo kreeg jaarlijks tijdens De Nacht van Kunst en Wetenschap een gouden like uitgereikt en kreeg een week lang een expositieruimte in het Groninger Museum.

Sinds 2015 worden er weer veel landelijke mediacampagnes gevoerd om de zichtbaarheid van City of Talent en de associatie met Groningen te vergroten. Hiervoor is voor een populair wetenschappelijke aanpak gekozen waarbij een actuele vraag wordt gesteld en waarbij het antwoord altijd uit Groningen komt. Hieronder een aantal voorbeelden van deze onderwerpen:

Het Akkoord van Groningen bestaat uit vier grote organisaties in Groningen: het UMCG, Gemeente Groningen, Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Ook zij zijn zelf bezig om het merk City of Talent, zowel intern als bij hun externe doelgroepen, onder de aandacht te brengen.

Deel deze pagina